Економіка Охорони Здоров'я

Проект: PETS. Дослідження витрат медичних закладів

Київський економічний інститут при Київській Школі Економіки проводить на території Донецької та Луганської областей спільний проект з UNDP (Проекту Розвитку ООН) «Дослідження витрат державних закладів охорони здоров’я та кількісне обстеження надання послуг» («Public Expenditure Tracking Survey (PETS) and Quantitative Service Delivery Survey (QSDS)»).


Метою проекту є визначення причин можливих втрат ресурсів у системі охорони здоров'я та вироблення рекомендацій щодо більш ефективного використання наявних ресурсів.


За оцінками Світового банку, українці витрачають на охорону здоров'я близько 7% ВВП, що нижче середнього показника по ЄС (10%), але відповідно з країнами Центральної Європи та Балтії. У той же час, показники стану здоров'я в нашій країні гірше, ніж в сусідніх державах. Наприклад, захворюваність на туберкульоз в Україні становить 94 випадків на 100 000 населення, що вище, ніж у всіх країнах ЄС і Росії; Рівень материнської смертності в Україні в три рази вище, ніж в ЄС, і в два рази вище, ніж в країнах Центральної Європи і Балтії, а рівень дитячої смертності - в два рази вище, ніж в ЄС і на 50% вище, ніж в РЄ і країнах Балтії.


Іншим важливим питанням є нерівність у доступі до медичного обслуговування. В Україні  витрати на охорону здоров'я з кишені хворих складають 46% (від витрат держави) в порівнянні з 14% в ЄС і 38% в Молдові. Згідно з даними обстеження бюджетів домашніх господарств (2015), 12% сімей не змогли відвідати лікаря і 17% сімей не можуть купити ліки, тому що це було занадто дорого для них. Це означає, що люди з 29% сімей не змогли отримати необхідну медичну допомогу, і основною причиною цього була висока вартість ліків або послуг.


Система охорони здоров'я Семашко, яку Україна успадкувала як колишня радянська республіка мала певні досягнення в епоху СРСР, включаючи доступ до базової безкоштовної медичної допомоги і ліквідації та строгий контроль над багатьма інфекційними захворюваннями. У той же час, система Семашко не може відповісти на тягар неінфекційних захворювань. Віна також характеризується економічною неефективністю через передусім фінансування і зосередження на стаціонарній допомозі.


Відсутність економічних реформ в поєднанні з низькими темпами економічного зростання та потрійна девальвація національної валюти створює депресивну ситуацію в системі охорони здоров'я України. На жаль, Україна зробила найменше серед колишніх колег, сусідніх країн, в реформі охорони здоров'я. У той час як Молдова і Росія представила деякі форми обов'язкового медичного страхування, медичне страхування в Україні надається тільки приватними операторами. Проблема посилюється низьким рівнем фінансування охорони здоров'я з боку держави в поєднанні з широко поширеною корупції.


Український уряд робить численні спроби реформувати систему охорони здоров'я, часто за допомогою міжнародних організацій. Але швидкість реформи ще занадто повільна. З огляду на триваючий військовий конфлікт в Східній Україні і слабкі економічні перспективи, важко очікувати, що рівень витрат на охорону здоров'я значно зросте найближчим часом. Більш того, навіть якщо Україна направить більше ресурсів в систему охорони здоров’я, існують серйозні сумніви в тому, що вони приведуть до поліпшення результатів. У період з 1995 по 2010 рік рівень витрат на душу населення на охорону здоров'я в постійних міжнародних доларах в Україні більш ніж в два рази (див. Малюнок 1):


 


Незважаючи на це, показники стану здоров'я погіршився за той же період (за винятком охорони здоров'я матері і дитини). Найбільш вірогідне пояснення цього парадоксального факту є неефективне використання ресурсів.


Для виявлення джерел неефективності даний Проект проводить Дослідження державних витрат (Public Expenditure Tracking Survey - PETS) разом з Кількісним обстеженням надання послуг (Quantitative Service Delivery Survey - QSDS). Ці інструменти дозволяють виявити бюрократичні помилки, можливі втрати, а також проблеми в розвитку людських та організаційних ресурсів. В цілому, PETS  прагне оцінити частку державних ресурсів (фінансових, людських і в натуральній формі), переданих від центрального уряду за допомогою регіональних і місцевих органів влади до лінії постачальників послуг. QSDS більше уваги приділяється ефективності лінії надання послуг.


Цей Проект проводився влітку 2016 року у Полтавській та Львівській,  та буде проводитись восени/взимку 2016/2017 року в Донецькій та Луганській областях з головною метою, щоб пролити більше світла на деталі виявлених вузьких місць, щоб глибше зрозуміти політичні наслідки поганого управління і дати практичні рекомендації щодо її поліпшення.


У дослідженні Світового банку "Як це працює" (2015) визначено планування, бюджетування та фінансове управління в секторі охорони здоров'я України в якості основних напрямків, які потребують більш ефективного управління.


PETS вивчає фінансові та матеріальні потоки від Міністерства охорони здоров'я і місцевого самоврядування з метою виявлення недоліків і втрат, які ще більше скорочують кількість обмежених ресурсів, що досягають лінії постачальників послуг. QSDS на додаток опитує постачальників послуг і менеджерів охорони здоров'я щодо питань, пов'язаних з наданням послуг і використання ресурсів, планування та виконання бюджету, використання додаткових фінансових потоків.


Партнери